Wednesday, October 12, 2011

Kerana DOA

Bismillahirrahmanirrahim


Alhamdulillah dalam kesibukkan kita sebagai mahasiswa  kita juga tetap berjiwa hamba, alhamdulillah masih dapat menikmati keindahan Islam dan nikmat iman dalam diri kita. Allahurobbi, alhamdulillah kerana nikmat kasih sayang-Nya masih bernafas di bumi ini. Sedikit perkongsian bersama untuk kembali bermuhasabah diri.

Kerana Doa

Melangkah jauh tanpa arah dan tujuan
Bumi nan subur ini
Ku rasakan gersang
Di dalam terang kegelapan
Seakan ku hanyut di daratan
Ku ingin pulang kepangkalan
Pabila mata hati dan minda terbuka
Bertandang keyakinan terhakis curiga
Putaran masa pasti menemukan
Jarak dan ruang bukan sempadan 
Tuhanku teramat penyayang
Aku tahu
KAU selalu bersamaku
TAk sesaat KAU biarkan ku keseorangan
Tak sesaat pintaku jadi bebanan
Ku percaya kerana doa bertitian
Tiap waktu
Dengan izin-MU
Ku kembali ke pangkalanku
Tak sesaat KAU  biarkanku keseorangan
Tak sesaat pintaku jadi bebanan
Ku percaya diri ini memerlukan
Ku percaya doaku yang mengeratkan

By Brothers

Begitulah indahnya kasih sayang-Nya yang tidak pernah putus untuk hambanya, tidak mengira siapakah diri itu, sifat Rahman-Nya sentiasa melimpah ruah. Ketika pelayaran jauh menyimpang, ingatlah jalan pulang tetap ada dan sentiasa ada, cuma mungkin kabut tebal membatasi segalanya, tetapi itu bukannya alasan, kitalah yang berhak mengusir kabut itu agar berlalu pergi, doalah senjata kita dalam menghilangkan kabut itu, jangan biar ia menghalangi jalan pulang kita, kerana cahaya menanti dihadapan, matahari tidak pernah jemu memancarkan cahayanya.

Sedarlah dari mimpi kita yang panjang dan kelam itu, dunia hanya persinggahan matlamat utama menuju cinta-Nya, benar bukan mudah mengharungi pelayaan ini seorang diri, tapi yakinlah DIA bersamamu, pilihlah sahabat, kawan dan teman yang dapat membantu mu untk terus berjuang dalam pelayaran ini, bukannya mereka yang membawa ke lorong gelap. Pilihan bersamamu, buatlah dengan akal yang bijaksana dibancuh bersama nurani kehambahan. Ingatlah sebesar-besar karamah adalah memegang istiqomah ( Syeikh Al-Islam Ibnu Taimiyah) . Kuatkan jiwa mu, kentalkan semangat mu dalam mengharungi pelayaran ini bersama istiqomah.



Pandulah pelayaran ini, dengan secebis rasa keinsafan dan rasa tawaduk dalam jiwa hamba, ingatlah dari mana asal usul kita dan ke mana akhirnya diri kita, janganlah dunia yang pana ini menghambat jiwa kita yang rapuh ini, kerana itu, mari bersama bertemu-Nya di sepertiga malam. Benar DIA lah yang layak membolak balikkan hati hambanya, berdoalah moga hidayah-Nya memayungi diri kita.

No comments: